Forslag til opplegg under OD-dagen 04. nov 2022Forslag til opplegg under OD-dagen - Videregående Når Varighet Aktivitet Kommentar Hjelpemidler 08.30-08.40 10 min Opprop og velkomme Ønsk elevene velkommen og forklar tema for dagen. Lærer burde være tilstede for å føre fravær. Klasseliste med oversikt over alle som ikke jobber. 08.40-09.00 20 min Bærekraftomaten del 1 Elevene finner deres bærekraftsmål. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/baerekraftomaten 09.00-09.40 40 min Bærekraftomaten del 2 Må legges inn mer tid til denne delen hvis dere tar med deloppgave C. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/baerekraftomaten 09.40-10.30 50 min Bærekraftomaten del 3 Samarbeidsoppgave og forberedelse av presentasjon. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/baerekraftomaten 10.30-10.50 20 min Pause 10.50-11.20 30 min Bærekraftomaten Presentasjon Presentering av gruppearbeid fremfor de andre gruppene! https://www.od.no/oppgaver-ressurser/baerekraftomaten 11.20-12.00 40 min Lunsj 12.00-12.45 45 min 4 hjørner Øvelse som åpner for diskusjon rundt global problematikk, hvor elevene får aktivt tenke over sine egne meninger og muligheter. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/4-hjorner 12.45-13.15 30 min Ballongtur med dine rettigheter Elevene får tenke gjennom hva som er viktig for å få et godt liv. De får reflektere rundt rettighetene sine og konsekvensene av å miste dem. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/ballongtur-med-verdier-og-rettigheter 13.15-13.30 15 min Pause 13.30 14.15 45 min Hva engasjerer deg? (Engasjementkort) Elevene skal diskutere ulike saker man kan engasjere seg i. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/engasjementkort 14.15-14.30 15 min Oppsummering av dagen. Alle sier en ting de har lært i dag Lærer burde være tilstede for å føre fravær. Tips til andre aktiviteter under OD-dagen: FN-sambandets sider: https://www.fn.no/ Her kan dere velge ut et opplegg eller flere som elevene kan jobbe med individuelt eller i grupper. Det finnes infosider og oppgaver til menneskerettigheter, klima og miljø, krig og fred, fattigdom, bærekraftig utvikling og befolkning, arbeidsliv og flyktninger. Hva med å la elevene skrive en artikkel eller lage en podcast om et valgfritt tema eller land? Andre oppgaver på OD.no: Noen av oppgavene på ODs sider er også generelle om global urettferdighet/bærekraftig utvikling, og kan brukes på OD-dagen. https://www.od.no/oppgaver-ressurser/verden-i-vare-hender https://www.od.no/oppgaver-ressurser/du-er-mye https://www.od.no/oppgaver-ressurser/hva-betyr-det https://www.od.no/oppgaver-ressurser/ungdomsdeltakelse https://www.od.no/oppgaver-ressurser/4-hjorner Gapminder: https://www.gapminder.org/ Dette er et statistikkverktøy som kan være veldig gøy for elevene å bruke. Arbeid med Gapminder kan gjøres individuelt eller i grupper. En lærer bør være til stede for å hjelpe elevene. Her er et forslag til hvordan Gapminder kan brukes: Se kort film om Gapminder: https://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo Individuelt/gruppearbeid: Velg ut noen land (maks 5 inkl. Norge) og parameter (maks 5). Når dette velges kan man man se en "film" med utviklingen i landene. Be elevene skrive ned 5 spørsmål til utviklingen de ser. Be så elevene svare på følgende Hvorfor endrer grafen seg? Hva skjedde på de ulike tidspunktene endringene fant sted? Hva er årsaken(e) til forandring? Er det positive eller negative forandringer? Oppsummering til slutt: Be elevene presentere sine land/parametre og utviklingen de ser for hverandre. Foredrag: Har skolen deres ikke hatt foredraget “Verden er urettferdig” under IU, så kan dette være et fint avbrekk i løpet av dagen. Ta kontakt med oss på od@od.no, så sender vi dere foredraget og manus! https://www.od.no/oppgaver-ressurser/tre-grunner-til-at-verden-er-urettferdig Filmer/serier om årets tematikk: https://www.od.no/oppgaver-ressurser/filmtips-til-arets-tematikk