Idrettsfag

Etter fullført utdanningsprogram i idrettsfag får du generell studiekompetanse og kan ta høyere utdanning på universitet eller høyskole. Hvis du tar høyere utdanning, kan du blant annet bli fysioterapeut, idrettspsykolog, personlig trener, lærer, idrettskonsulent eller rådgiver innen fysisk aktivitet og helse.

Jan R Olsen

Hvorfor velge idrettsfag?

Du lærer

• om fysisk aktivitet og trening
  • treningsledelse
  • om helse, kosthold og kroppens oppbygging
  • teoretiske fag

Du bør være

• interessert i helse og fysisk aktivitet
  • innstilt på trening hver dag, i og utenfor skoletiden
  • god i én eller flere idretter

Inntil halvparten av elevene på Vg1 kan tas inn på grunnlag av opptaksprøve eller dokumenterte ferdigheter.

Les mer om idrettsfag på vilbli.no

Vi har følgende valgfrie programfag

• Breddeidrett 1, 2 og 3
  • Toppidrett 1, 2 og 3 (langrenn, skiskyting og fotball)

Fag- og timefordeling

Jan R Olsen

Hvorfor velge Nord-Troms videregående skole?

Nord-Troms videregående skole er en kombinert videregående skole, med engasjerte lærere, et inkluderende miljø og et variert utdanningstilbud.

På våre to skolesteder lokalisert på Storslett og på Skjervøy, tilbyr vi et bredt fagutvalg, og vi rekrutterer elever fra hele Nord-Troms. Enkelte utdanningsprogram, særlig naturbruk og landslinjen for ski, rekrutterer mange elever fra andre regioner. Skolen på Skjervøy har full gjennomføring og samlokalisering med både Newton-rom, visningssenter – og snart næringshage, som skaper spennende muligheter for egen virksomhet. Nord-Troms videregående skole er ressursskole for samisk og tilbyr undervisning i finsk.

Søk skoleplass

Veien videre

Med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter. Husk at noen studier kan ha spesielle opptakskrav. Dette bør du sjekke før du velger fag. Du finner søknadsfrister og krav på samordnaopptak.no.

Skolens ledelse og ansatte